Linie lotnicze,  W powietrzu,  Zapiski różne

Jak otrzymać odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot?

Zdarzyło się Wam, że lot został opóźniony lub po prostu anulowany? I to nie z przyczyn pogodowych lub innych niezależnych od linii lotniczej, a właśnie z jej winy? Jeśli dużo latacie, to prawdopodobnie tak. A jeśli nie, to też może się to przecież przytrafić. Wiecie, że w takim przypadku należy się Wam odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot. Jest to nie mała kwota, więc warto zgłębić temat.

Jak się do tego zabrać, co musicie wiedzieć i zrobić, by rekompensatę otrzymać, o tym już poniżej. Często ludzie nie mają pełnej świadomości lub po prostu dostatecznej wiedzy, jak to naprawdę działa. Nawet nie próbują wyegzekwować od linii tego, co im się przepisowo należy. Opowiem Wam o dwóch prawdziwych przypadkach, na przykładzie których pokażę, jak można dochodzić swojego.

AKTUALIZACJA
Od 1 kwietnia skarg pasażerów, których lot został np. odwołany lub opóźniony nie rozpatruje już prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego – przypomina ULC. Najpierw trzeba złożyć reklamację do przewoźnika, a potem można złożyć wniosek do Rzecznika Praw Pasażerów lub skorzystać z drogi sądowej. Obecnie można wypełnić interaktywny wniosek w szybki i prosty sposób.

O czym dokładnie przeczytacie w tym wpisie?

Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot

Zanim przejdziemy jednak do konkretnych przykładów, trochę o regulacjach, czyli, jakie warunki muszą zostać spełnione, by odszkodowanie Wam się należało. Mówi o tym rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r.

Po pierwsze, wszelakie opóźnienia czy odwołania nie mogą powstać wskutek złej aury czy też zdarzeń, na które linia lotnicza nie ma wpływu, jak np. strajki czy katastrofy naturalne.

Po drugie, jeśli chodzi o odwołanie, ważny jest również moment, w którym o tym zostaniemy powiadomieni.

  • Jeśli linia lotnicza poinformuje nas o zaistniałej sytuacji przynajmniej 14 dni przed planowana datą wylotu, wówczas odszkodowanie nam nie przysługuje. Mamy oczywiście prawo do zwrotu kosztów biletów.
  • Jeśli informację otrzymamy w terminie od 7 do 14 dni przed wylotem, wtedy zapisy o odszkodowaniu mogą zadziałać, jednak pod jednym warunkiem, a mianowicie jeśli linia lotnicza nie zaproponuje nam lotu alternatywnego, który musi się odbyć, uwaga, najpóźniej dwie godziny przed naszym oryginalnym lotem, tak, abyśmy dotarli do celu maksymalnie cztery godziny po planowym locie, który nam odwołano.

I jeszcze jeden warunek, czyli sytuacja, gdy o odwołanym locie dowiemy się w okresie krótszym niż 7 dni przed datą wylotu. Wówczas linia lotnicza musi także zapewnić lot alternatywny, a ten musi się odbyć minimum godzinę przed planowanym, a na miejsce musimy dotrzeć nie cztery, a w tym przypadku maksymalnie dwie godziny po planowanym lądowaniu. W przeciwnym razie mamy prawo wystąpić o odszkodowanie, którego stawki zależą od długości lotu.

Pamiętajcie, że owe przepisy dotyczą także linii czarterowych. Stawki przedstawiają się następująco.

250 EUR 400 EUR 600 EUR
Dla lotów na dystansie do 1500 km, a więc lotów lokalnych oraz krótkich europejskich Dla lotów w obrębie Unii Europejskiej od 1500 km do 3500 km, także dla lotów powyżej 3500 km, w sytuacji gdy każde z lotnisk, zarówno port startu jak i port lądowania, znajduje się na terenie Unii Europejskiej Dla lotów powyżej 3500 km, gdy przynajmniej jedno z lotnisk, port startu lub port lądowania, znajduje się poza terenem Unii Europejskiej

I jeszcze jedna bardzo ważna tabelka, pokazująca, jaki przewoźnik i kiedy objęty jest owym rozporządzeniem.

Trasa podróży Przewoźnik z siedzibą w UE Przewoźnik z siedzibą poza UE
z kraju spoza UE do kraju spoza UE € nienależne € nienależne
z kraju spoza UE do kraju w UE € należne € nienależne
z kraju w UE do kraju spoza UE € należne € należne
z kraju w UE do kraju w UE € należne € należne

Jednak to nie wszystko. W przypadku opóźnionego lotu na przewoźniku ciąży obowiązek opieki nad pasażerem, który koczuje na lotnisku. Owa opieka ma formę konkretnych świadczeń, takich jak:

  • wykonanie połączenia telefonicznego,
  • zapewnienie posiłku, napojów,
  • zarezerwowanie i opłacenie noclegu,
  • zorganizowanie transportu do hotelu, gdzie nocleg został zorganizowany.

Kiedy przysługują nam takie świadczenia? I tu znowu muszą zostać spełnione określone warunki, a chodzi o czas opóźnienia, który powinien wynosić:

  • 2 godziny lub powyżej – dotyczy lotów do 1500 km,
  • 3 godziny lub powyżej – dotyczy lotów wewnątrz Unii Europejskiej lub innych lotów o długości pomiędzy 1500 a 3500 km,
  • 4 godziny lub powyżej – w przypadku lotów o odległości ponad 3500 km poza terytorium Unii Europejskiej.

Istotną kwestią jest czas, w którym z naszym roszczeniem możemy wystąpić. Jest to okres tylko 1 roku, więc trzeba działać sprawnie. Po roku od zaistniałej sytuacji sprawa się przedawni. Przygotujcie się na to, że nawet jeśli za opóźnienie czy odwołanie lotu odpowiada linia lotnicza, sami będziecie musieli zadbać o to, by odszkodowanie zostało wypłacone. Nic z automatu nie otrzymacie… oraz że linia lotnicza może robić wszystko, by należnej kwoty Wam nie wypłacić. Co zrobić w takim przypadku? Przeczytajcie poniżej moją historię.

Lot na Bali, opóźniony z powody złej pogody

Przypadek nr 1
Opóźniony wylot o 3 godziny, w konsekwencji dolot na  miejsce 24 godziny później niż w rozkładzie

Wyobraźcie sobie, że siedzicie już sobie wygodnie w samolocie, linie 5*, klasa biznes, pierwszy raz nią lecicie. Tym razem liczba mil pozwoliła na upgrade. Panie stewardessy szeroko się uśmiechają, podają coraz to nowe przekąski i coś ciągle szepczą między sobą. Godzina wylotu minęła, a samolot dalej znajduje się na płycie lotniska. Lecicie właśnie do Szanghaju, a więc czeka Was jeszcze przesiadka na drugi samolot. Na przesiadkę macie prawie 3 godziny, więc spokojnie zdążycie.

Mija pół godziny, godzina… w końcu kapitan informuje o opóźnieniu z przyczyn technicznych, choć mówi to w dość wymijający sposób. Panie stewardessy też dość tajemniczo mówią o przyczynie, że to nic poważnego, że drobna usterka, że do końca nie wiedzą… ale że mam się nie martwić, na przesiadkę na pewno zdążę.

Mija kolejne pół godziny, ktoś chce wysiadać, obsługa nie chcąc wzbudzać paniki układa plan, jak owego jegomościa z samolotu wyprowadzić. Konspiracja się udaje i jeden pasażer opuszcza samolot. Kapitan ponownie przeprasza, ale i informuje o rychłym starcie. Czas płynie, a my dalej stoimy na płycie, czekając na odlot.

Ostatecznie w powietrze wzbijamy się po około trzech godzinach opóźnienia, co skutkuje tym, że wiele osób nie jest w stanie zdążyć na lot przesiadkowy. Linie Qatar Airways, bo o nich tu mowa, oferują oczywiście loty alternatywne, które jednak nie są w stanie zniwelować opóźnienia, a wręcz znacznie wydłużają czas podróży.

Na miejsce docieram dokładnie po 24 godzinach od planowanego przylotu. Linia zapewnia mi nocleg, transfer do hotelu, połączenie telefoniczne oraz wyżywienie. Tak czy inaczej w tym przypadku należy mi się odszkodowanie w wysokości 600 EUR i o takie ubiegam się po powrocie.

Cały proces wcale nie jest łatwy, bo linia robi wszystko, by odszkodowania nie wypłacić. Tak, 5* linia Qatar Airways w poważaniu ma swojego klienta, udzielając kłamliwych odpowiedzi. Jako powód opóźnienia podają przyczyny operacyjne. Jednak jest pewien urząd, który kontrolę nad liniami sprawuje i do którego można się zwrócić w takim przypadku, ale po kolei. Jeśli sami chcecie zająć się sprawą, powinniście przedsięwziąć następujące kroki.

Reklamacja do linii lotniczych
Najpierw należy wystosować reklamację do linii lotniczej i zażądać należnego Wam odszkodowania, powołujecie się na ustawę (patrz wyżej). Z pewnością na stronie linii znajdziecie dział, gdzie wniosek reklamacyjny się składa. Kolejne kroki zależą od tego, co otrzymacie w odpowiedzi.

W moim przypadku przyszła odpowiedź odmowna, a uzasadnieniem była przyczyna operacyjna a nie techniczna. Wiedziałam jednak, że to nieprawda, gdyż zarówno kapitan, jak i obsługa mówili co innego. Poprosiłam o wyjaśnienie, dlaczego inżynierowie wchodzili na pokład i co konkretnie opóźniło lot. Qatar Airways odpisały, że na opóźnienie złożyły się przyczyny operacyjne oraz techniczne ( a jednak!), i że przepraszają. Tyle. Zatem to był sygnał, by przejść do następnego kroku.

Skarga do ULC
Jeśli linia lotnicza odmówi, podając nieprawdziwy powód, a Wy wiecie, jaka była sytuacja, wówczas wysyłacie skargę Rzecznika Praw Pasażera przez wspomniany już wyżej interaktywny wniosek. W momencie, kiedy ja ubiegałam się o odszkodowanie za opóźniony lot, funkcjonowała jeszcze stara procedura. Wniosek poszedł do ULC (Urzędu Lotnictwa Cywilnego). To ten urząd zajmował się takimi sprawami i był w stanie wyegzekwować należne mi świadczenie od linii. Konieczne było wypełnienie odpowiedniego wniosku. Można go było wysłać drogą elektroniczną, jednak trzeba było do tego posiadać podpis elektroniczny. Jeśli go nie macie, pozostawało wysłanie go pocztą. Załączyć trzeba było także kopię karty pokładowej oraz odmowę linii lotniczej. Adres, na jaki wysyłało się dokumenty to: ul. Marcina Flisa 2, 02-247 Warszawa.

Dokładnie tak zrobiłam. Opisałam całą sprawę i dołączyłam wszystkie papiery. O dziwo, po kilku dniach, naprawdę po kilku, przyszła wiadomość od Qatar Airways. Odszkodowanie zostało przyznane, a linie prosiły o wycofanie skargi. Liniom lotniczym zależy bowiem na tym, by takich kwiatków nie mieć na koncie, dostają za to karę. Skargę oczywiście wycofałam. Dodatkowo musiałam wypełnić jeszcze inne formularze dla linii i wysłać je pocztą na ich adres, by przelew został zrealizowany. Udało się!

Qatar Airways, wylot z Warszawy

Przypadek nr 2
Opóźniony wylot, przebukowanie na inne linie i zgubione bagaże

Ta historia zdarzyła się naprawdę i to moim znajomym, więc znam sprawę z pierwszej ręki. Nawet w dniu ich wylotu spotkaliśmy się na lotnisku w Amsterdamie, kiedy to my przez odwołany lot nie mogliśmy wrócić do Polski, a oni wylecieć do Panamy. I właśnie wszystko zaczyna się na lotnisku Schiphol, gdzie tego dnia panuje jakiś chaos organizacyjny. Niby wszystko przez pogodę, jednak my lądujemy bez problemu, a samoloty które są na płytach też startują (jak się potem okazuje odwołane loty są spowodowane brakiem maszyn, bowiem problem z pogodą jest gdzie indziej).

Wylot naszych znajomych coraz bardziej się opóźnia. Wylot jest do Frankfurtu, skąd mają bezpośredni lot Lufthansą do Panamy. Jak się domyślacie na przesiadkę nie zdążają. We Frankfurcie otrzymują alternatywne połączenie przez Brazylię, ale innymi liniami. Zostają przebukowani na LATAM oraz Copa Airlines. Bagaż ma także zostać przeniesiony na nowe loty.

Na miejsce dolatują o wiele później niż miało to być według ich pierwszej rezerwacji. Do tego po bagażach ani śladu. Oczywiście standardowo mają zostać dostarczone następnego dnia. Myślicie, że są? Skąd! Bagaże rozpływają się gdzieś, nie wiedzieć gdzie i nikt nie wie, co się z nimi stało.

Znajomi wracają z wyjazdu, podczas którego zmuszeni byli poczynić dodatkowe zakupy, a plecaków dalej nie ma. W międzyczasie oczywiście wykonują mnóstwo telefonów do linii lotniczych, na lotniska i wszędzie odsyłani są z kwitkiem. Gdy wydaje się, że bagaże już na dobre zaginęły, po kilku tygodniach od powrotu, nagle się znajdują.

Za stracony czas, pieniądze oraz stres i nerwy z pewnością należy im się odszkodowanie. Zaczynają działać sami, jednak bez skutku. Jako że nie tylko jedna linia lotnicza brała udział w tym całym zamieszaniu, odpowiedzialność zrzucana jest z jednej na drugą przez trzecią i tak w kółko. Co robić w takim przypadku?

AirCashBack – pomoc w uzyskaniu odszkodowania za odwołany lub anulowany lot

Można skorzystać z pomocy fachowców, firm, które się w takich przypadkach specjalizują i mają w tej dziedzinie doświadczenie oraz odpowiednią wiedzę. Takie usługi oferuje polska firma AirCashBack, która pośredniczy w trudnych przypadkach, związanych z odszkodowaniem za odwołany czy opóźniony lot.

Wystarczy wejść na ich stronę i pozostawić dane kontaktowe w formularzu. Wówczas konsultant skontaktuje się z Wami i poprowadzi sprawę. Jeśli chcecie skorzystać z takiej pomocy, wypełnijcie ten formularzwystarczy kliknąć na przycisk Zgłoś szkodę. Oczywiście taka usługa nie jest darmowa. AirCashBack pobierze jednak prowizję dopiero wtedy, gdy cały proces zakończy się sukcesem i linie wypłacą należną nam kwotę. Będzie to 25% brutto wartości odszkodowania. Czasami takie rozwiązanie się opłaca, bo można po prostu walić głową w mur i być odsyłanym od okienka do okienka. Tak właśnie zrobili moi znajomi.

Lądowanie w Detroit

Rzecznika Praw Pasażerów – konsekwencje zmiany rozpatrywania skarg

Konsekwencje są bardzo zauważalne. Znaczenie wydłużył się czas rozpatrzenia skargi. Za przykład niech posłuży Wam sprawa odwołania mojego lotu do Memmingen na kilka godzin przed wylotem. Anulacja nastąpiła 8. czerwca 2018. Wniosek do Rzecznika Praw Pasażerów złożyłam dopiero 29. maja 2019 (trochę się ociągałam). Pierwszy kontakt ze strony rzecznika nastąpił 11. lutego 2020 roku, a więc po 8 miesiącach od złożenia skargi. Uznanie odszkodowanie miało miejsce 11. maja 2020 roku.

Widzicie zatem, że cały proces trwał prawie rok, a dokładnie ponad 11 miesięcy. Myślałam, że sprawa jest już spalona i w zasadzie nie ma się do kogo odwołać. Zastanawiałam się także nad skorzystaniem z usług firm, pośredniczących w takich skargach. Zmiana jest ogromna w porównaniu z czasem oczekiwania przy wcześniejszej procedurze. Tydzień a rok to jest diametralna różnica.

Pamiętajcie, że zawsze warto dochodzić swoich praw. Czy to linie rejsowe, czarterowe, czy niskobudżetowe, te same przepisy obowiązują w każdym przypadku. Wiem, że nie wszyscy mają tego świadomość, myśląc, że jeśli linia wysyła odmowę, to nic się nie da już zrobić. Nieprawda. Są dwa sposoby, jak można dochodzić swego, na własną rękę lub z pomocą specjalistów. Pamiętajcie o tym.

Jeśli chcecie się dowiedzieć jak uzyskać odszkodowanie od linii Ryanair, zajrzyjcie do wpisu:

56 komentarzy

  • O.

    Na jakiej podstawie tj. na jaką “ustawę” mam się powołać chcąc otrzymać odszkodowanie od Qatar Airlines? Zgodnie z Rozporządzeniem 261/2004 na które autorka się powołuje, odszkodowanie na podstawie tego rozporządzenia obejmuje pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się w Państwie
    Członkowskim i powinna być rozciągnięta na tych pasażerów, którzy odlatują z lotniska w państwie trzecim i lądują na lotnisku w Państwie Członkowskim, w przypadku gdylot jest obsługiwany przez przewoźnika wspólnotowego. Qatar Airlines nie są przewoźnikiem wspólnotowym stąd też moje pytanie – jaka jest w zasadzie podstawa prawna żądania od nich odszkodowania?

    • Lucyna

      Jeśli wylot jest z państwa członkowskiego, wówczas to rozporządzenie działa. Tak samo, jeśli lot docelowy jest w państwie członkowskim. Skąd są linie nie ma tu znaczenia.

      • Justyna

        lot BKK-WAW, przesiadka w DOH, lot w BKK opóźniony 4 h, przelozono nam bilety DOH-WAW na nastepną dobę i
        otrzymałam odpowiedź od linii:

        Chcielibyśmy Panią uprzejmie poinformować, że odszkodowanie na podstawie regulacji EC261/2004 nie może być podstawą odszkodowania za opóźnienie lotu QR 833 z Bangkoku do Dohy dnia 20 pazdziernika 2018 roku, ponieważ Qatar Airways nie jest przewoźnikiem wspólnotowym, a opóźniony lot wylatuje z lotniska znajdującego się poza terytorium Unii Europejskiej.

        • celwpodrozy

          Nieprawda. Jeśli lot był na jednym bilecie i lecieliście z BKK do WAW (Warszawa była Waszym portem docelowym), to odszkodowanie się należy. Proszę złożyć wniosek do ULC. Mi też Qatar kłamał kilkukrotnie, podając nieprawdziwą przyczynę opóźnienia, linie szły w zaparte. Złożyłam wniosek do ULC i od razu odszkodowanie się należało. Proszę nie odpuszczać. Pozdrawiam.

          • Magdalena Krupa

            Dzień dobry,

            Czy istnieje wzór wniosku, który należy złożyć do ULC w sprawie opóźnionego lotu? Czy wystarczy po prostu napisać pismo i w nim opisac sytaucję? Czy wniosek do ULC przesłała Pani mailowo czy listownie?
            Będę bardzo wdzięczna za udzielenie wszelkiech wskazówek.

            Mam podobną sytuację z liniami Aeroflot, lot z Phuket do Warszawyz przesiadkami w Bangkoku i Moskwie (cała trasa na jednym bilecie). Opóźnienie rozpoczęło się w Bangkoku, a następnie w Moskwie. W Warszawie wylądowała z prawie 12-godzinnym opóźnieniem. Reklamację odrzucono podając taką samą argumentację o jakiej wspomina Pani Justyna… O przyczynie opóźnienia nie wspomniano. Mam nadzieję, że szansa na odszkodowanie nie jest jeszcze stracona.

            Pozdrawiam,
            Magdalena Krupa

          • celwpodrozy

            Niestety, jeśli lot jest z kraju spoza UE do kraju w UE i przewoźnik ma siedzibę poza UE, odszkodowanie się nie należy. Obecnie zmieniły się zasady składania wniosków…
            “Od 1 kwietnia skarg pasażerów, których lot został np. odwołany lub opóźniony nie rozpatruje już prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego – przypomina ULC. Najpierw trzeba złożyć reklamację do przewoźnika, a potem można złożyć wniosek do Rzecznika Praw Pasażerów lub skorzystać z drogi sądowej.
            W związku z nowelizacją ustawy Prawo lotnicze zmieniła się procedura rozpatrywania skarg pasażerów. Zgodnie z nowymi przepisami Prezes Urzędu (Komisja Ochrony Praw Pasażerów) nie rozpatruje już skarg pasażerów na odwołany/opóźniony lot lub odmowę przyjęcia na pokład. Wszystkie wnioski (skargi) złożone według starej procedury po 31 marca 2019 roku nie będą rozpatrywane z uwagi na brak podstawy prawnej – podaje ULC na swoich stronach internetowych.”
            Skargę można złożyć poprzez wniosek online bez podpisu elektronicznego.

    • Łukasz Kasperek

      Kraj, z których dane linie lotnicze pochodzą, jest bez znaczenia. Jeśli przewoźnik obsługuje połączenie do lub z kraju UE, obejmuje go również to Rozporządzenie. Przerabiałem temat z Vietnam Airlines (lot z Paryża) – trwało to 8 miesięcy, ale odszkodowania otrzymaliśmy…

        • Domi

          Hej ,

          Miałam lot Colombo (Sri lanka) – DOHA – Warszawa . Samolot z Colombo opóźnił się ponad 2h co spowodowało ze nie zderzyliśmy na lot DOHA- Warszawa …. kolejny lot który został nam zaproponowany był ponad 24h później …. czy mogę składać pismo do Qataru o rekompensatę 600€ czy jednak mi się nie należy ???

          Dodatkowo muszę zaznaczyc ze qatar tłumaczy się nowymi przepisami covid i nie przyznaje hoteli dla czekających na nowy lot ponad 24H …

          • celwpodrozy

            Niestety w tym przypadku odszkodowanie się nie należy (patrz tabelka w tekście). Przewoźnik ma siedzibę poza UE.
            Pozdrawiam

  • Ania

    Mam pytanie dotyczące poniższej kwestii;
    Lot odbył się z Bkk do Waw z przesiadka w Doha. Lot z Bkk był opóźniony ze względów technicznych o ponad 3 godziny. W Doha wylądowaliśmy z opóźnieniem i w związku z tym spóźniliśmy się na samolot do Warszawy. W konsekwencji czego linie lotnicze wręczyły nam bilety lotnicze z terminem lotu na kolejny dzień. I docelowo do Polski dotarliśmy z 24 godzinnym opóźnieniem. Czy w takiej sytuacji należy się odszkodowanie za opóźniony lot ?
    Z góry dziękuje za odpowiedź.

  • Ania

    Słuchajcie, czy orientujecie się jak ma się odszkodowanie za opóźniony lot w takiej sytuacji:
    Lot z Bkk do Waw z przesiadka w Doha. Lot z Bkk był opóźniony z przyczyn technicznych o czym informował pilot. Samolot miał ponad 3 godzinne opóźnienie i w związku z czym nie zdążyliśmy na samolot do Warszawy ( wylot z Doha). W porcie przesiadkowym dostalismy bilety na nowy lot, który został zaplanowany dopiero na kolejny dzień. Tak naprawdę do Polski przylecieliśmy z ponad 24 godzinnym opóźnieniem. Czy w takiej sytuacji należy się odszkodowanie ? Z góry dzięki za odpowiedź.

  • Katarzyna

    Witam,

    Miałam wykupiony lot powrotny z Bangkoku do Warszawy przez Doha na godz 9:35. Po dotarciu na lotnisko, obsługa po dłuższym czasie oczekiwania w kolejce poinformowała nas ze lot jest odwołany oraz ze jest zorganizowany przewóz busem do hotelu i powrót na lotnisko na godzinę 19:30. Obsługa nie poinformowała nas jaki jest powód odwołania lotu. Czy mimo braku informacji o przyczynach odwołania lotu, mogę ubiegać się o odszkodowanie?

    Pozdrawiam

    • celwpodrozy

      Tak, trzeba spróbować. Czy pogoda była zła w tym czasie? Generalnie trzeba najpierw złożyć reklamację do linii lotniczych, z pewnością wniosek odrzucą, podając jako powód przyczyny operacyjne. Jednak mimo to trzeba potem złożyć wniosek do ULC, oni sprawdzą prawdziwą przyczynę. Wtedy będzie jasne, czy odszkodowanie się należy. Powodzenia!

  • Aleksandra

    Witam, czy orientujecie jak w sytuacji odwrotnej. Mieliśmy lot z WAW do BKK, z przesiadką w Doha. W Doha dowiedzieliśmy się, że nasz lot będzie opóźniony o 4 h 15 minut. Przyczyna opóźnienia były kwestie techniczne, taki sms dostałam od Qatar Airways i taką informację przekazał kapitan kolejnego samolotu, że nasze bezpieczeństwo jest najważniejsze, dlatego nie lecieliśmy wcześniejszym samolotem. Ani Doha ani Bangkok nie są w UE, natomiast rezerwację mieliśmy jedną, na lot z Warszawy do Bangkoku. Czy w takiej sytuacji możemy starać się o odszkodowanie?

    • celwpodrozy

      Tak, oczywiście. Lot był z UE, cały odcinek na jednym bilecie i liczy się, jakie będzie opóźnienie w miejscu docelowym, czyli w BKK. Proszę składać wniosek.

      • Garevicz

        Jeśli chodzi o Qatar Airways, to czy sam wniosek powinien być w języku polskim, czy angielskim?
        Taki wniosek powinien być przesłany drogą tradycyjną (list polecony), czy wystarczy email z dołączonymi skanami biletów potwierdzających lot oraz zdjęć tablicy odlotów na lotnisku potwierdzających informację o opóźnieniu?

        • celwpodrozy

          Do Qatar Airways składa się reklamację drogą elektroniczną, czyli poprzez formularz. Tak, trzeba teraz po angielsku, nie ma już wsparcia po polsku niestety. Wystarczy wiadomość jako wniosek o odszkodowanie, trzeba powołać się na regulację i napisać konkretną kwotę. Nie trzeba zdjęć tablicy odlotów, oni mają to w systemie. Jeśli zaś odmówią, to wtedy pisać trzeba do ULC, wniosek najlepiej wysłać pocztą, chyba że mamy podpis elektroniczny.

      • Garevicz

        Takie pismo może być napisane w formie emaila, czy musi to być tradycyjny list polecony?
        W przypadku Qatar Airways musi ono być po polsku, czy po angielsku?

  • Jarek

    witam, jeśli podróżowaliśmy całą rodziną, 2 osoby dorosłe + 2 dzieci (8 i 7 lat), to ew. odszkodowanie należy się per każda osoba oddzielnie? pozdrawiam

  • Marcin

    Skad informacja ze za odwolany lot na linii np Vietnam -Polska organizowany przez przewoznika spoza Unii przysluguje odszkodowanie? Firmy pomagajace odzyskac odszkodowanie jasno pisza ze EC261 tego nie obejmuje (kiedy przewoznik jest spoza Unii, dotyczy tylko gdy lot jest z Unii mimo ze przewoznik jest spoza Unii.) Dziekuje.

    • celwpodrozy

      Wygląda na to, że masz rację. Uzupełnię tekst. Dzięki. Kiedy startujemy z kraju poza UE i lecimy do kraju w UE, ale przewoźnika jest spoza UE, wówczas się nie należy.

  • Marcin

    Skad informacja ze za odwolany lot na linii np Vietnam -Polska organizowany przez przewoznika spoza Unii przysluguje odszkodowanie? Firmy pomagajace odzyskac odszkodowanie jasno pisza ze nie…

  • Dorota

    Nie chciałabym nikogo wprowadzać w błąd ale gdzieś przeczytałam, że linie lotnicze Quatar traktują takie połączenia jako dwa osobne loty i tak jest napisane w ich regulaminie . Kupując bilet przez internet, potwierdzasz ,że zapoznałaś się z regulaminem. Jeśli to prawda to może być problem z odszkodowaniem za lot rozpoczynający i kończący się poza UE. Ja również miałam opóżniony lot z przyczyn technicznych , o 24godz. z Warszawy do Bangkoku , przez Dohę . Opóżnienie powstało w Warszawie, więc mam nazieję, że w moim przypadku otrzymam je bez większych problemów.
    Dziękuję za ciekawy artykuł , dzięki niemu, wiem już co mam zrobić 🙂

    • celwpodrozy

      Tu nie ma nic do rzeczy, jak i co linie sobie wpiszą do regulaminu, bo wtedy to każde mogłyby stworzyć swój własny, by wymigać się od odszkodowania. To jest rozporządzenie UE. Jeśli lot był z Warszawy do Bangkoku i takie opóźnienie powstało z winy przewoźnika, to jak najbardziej się należy. De facto, to taki sam przypadek, jak mój, z tym , że ja zmierzałam do Chin. Jeśli będzie odmowa, koniecznie proszę napisać do ULC.

  • Lucky

    A co w przypadku, kiedy lot został odwołany, bo nad krajem, do którego chciałam dolecieć zamknięto przestrzeń powietrzną? Chodzi o Pakistan jakby co. Lot 02.03. WAW-DOH-LAH, przy czym lot DOH-LAH odwołano, bo lotnisko w Lahore wciąż jest zamknięte, kiedy kilka innych jest już ponownie otwartych. Zaproponowano mi bezpłatne przebookowanie całego wylotu z Warszawy na 06.03., czyli 4 dni później i nie do Lahore, tylko do Islamabad, które jest otwarte, bo to jedyny najbliższy lot, na który są miejsca. Czy przysługuje mi jakieś odszkodowanie za to, że moja podróż skróci się tym samym o 4 dni z powodu późniejszego wylotu? Jeśli tak, to jak złożyć wniosek?

    • celwpodrozy

      Obawiam się, że w tym przypadku, odszkodowanie nie przysługuje. To po prostu siła wyższa, nie jest to wina linii lotniczych.

  • Aneta

    Słuchajcie ludki, pod jaki adres mam wysłać reklamację do Qatar Airways? Nigdzie nie mogę znaleźć adresu mailowego. Heeelp! 🙂

  • Magda

    A jak wyglada sytuacja w przypadku lotów poza UE?
    Miesiąc temu wietnamskie linie lotnicze VietJet air przesunęły mi wieczorny lot w Tajlandii z Krabi do Bangkoku o ponad 4 godziny, informując o tym rano, tego samego dnia, nie podając powodu. Ze względu na to, ze miałam tego samego dnia lot z Bangkoku do Polski, musiałam kupić kolejny bilet z zupełnie innego lotniska, żeby zdążyć. Jakie szanse na odszkodowanie są w tym momencie?
    Będę wdzięczna za informacje.

    • celwpodrozy

      W tym przypadku takie odszkodowanie się nie należy, bowiem są to loty lokalne w kraju poza UE, wykonywane także przez przewoźnika spoza UE.

  • Kasia

    Spytam dla pewności.
    Lot z Bangkoku do Warszawy z przesiadka w Doha – Qatar Airways.
    Lot z Doha do Warszawy opóźniony o 5h. W Warszawie zamiast i 13. 25 byliśmy o 18.10
    Nalezy się odszkodowanie czy z racji na to, że lot z poza UE nie należy się?
    Z góry dziękuję za odpowiedź.

      • Madzia

        Dzień dobry,

        czyli jeśli mamy loty:
        MEL – DOH – WAW
        i
        WAW – DOH – MEL
        i oba były opóźnione (obsługiwane przez Qatar), to odszkodowanie należy się tylko za ten drugi?

        Zawsze coś 😉

        • Jacek

          Lot Katarem spoza UE do UE na jednym bilecie. Dwie przesiadki pierwsza w Doha, następna w UE, samolot z Doha opóźniony o 1h w konsekwencji nie łapiemy kolejnego lotu już w UE więc linia daje nam nowe bilety na kolejny lot następnego dnia, w konsekwencji przylot na miejsce prawie dobę później. Wnioskować o 250 za odcinek w UE czy 600 EUR?

          • celwpodrozy

            Hej, tutaj miałeś lot spoza EU liniami spoza EU, niestety odszkodowanie się nie należy. A jakimi liniami pokonaliście ten dtrugi odcinek?

  • Michał

    Dzień dobry,

    Kupiłem bilety multi city w Qatar Airways.

    Warszawa – Doha – Hanoi

    Singapur – Doha – Warszawa

    Nastąpiło opóźnienie (aż 7 h!) lotu w relacji Doha – Hanoi.

    Czy przysługuje mi odszkodowanie, jeśli tak to w jakiej wysokości powinienem się ubiegać i jaką drogę obrać?

    Dziękuję za pomoc.

    • celwpodrozy

      Powinno przysługiwać, jako że w tę stronę wylot był z Polski. Rozumiem, że ten odcinek był na jednym bilecie? Najpierw trzeba złożyć wniosek do linii, potem w razie odmowy działać dalej.

  • Dawid

    Dzień dobry,

    Kupiłem bilety w Qatar Airways.

    Warszawa – Doha – Kolombo

    Kolombo – Doha – Warszawa

    Opóźnienie nastąpiło w obie strony
    Doha – Kolombo (4h)
    Kolombo – Doha (7h w konsekwencji spóźniliśmy się na odlot do Warszawy i dostaliśmy bilety na inny lot do Warszawy)

    Czy w takiej sytuacji próbować się odwoływać ?

    Dziękuję za odpowiedź
    pozdrawiam

    • celwpodrozy

      Odszkodowania przysługuje w tym przypadku tylko na odcinek z Polski. W artykule jest tabelka ze szczegółami. Wszystkie przypadki wyszczególnione. Pozdrawiam

  • Magda

    Dzień dobry 🙂
    W sierpniu miałam opóźniony lot z Doha do Warszawy o 3 godziny, podobno z przyczyn technicznych. Chciałam się spytać czy dobrze zrozumiałam przez to, że wylot był poza UE oraz, że siedziba przewoźnika jest poza UE nie mam możliwości dostania odszkodowania, tak?
    Będę wdzięczna za odpowiedź
    Pozdrawiam

    • celwpodrozy

      A tej konwencji nie znam. Wiem natomiast, że aktualnie proces uzyskania odszkodowania jest mozolny i ULC wcale już tak szybko nie reaguje, czasem wcale.

  • Ela

    Witam,

    Dostalam taka oto odpowiedz od Qatar

    *Dziękuję za napisanie do nas. Przepraszamy za opóźnienie w odpowiedzi.

    Z przykrością informujemy o opóźnieniu lotu QR1352 z Dar es Salaam do Doha w dniu 02 stycznia 2021.

    Rozumiemy niedogodności, które napotkaliście wraz z towarzyszami podróży, i możemy w pełni docenić, jak niepokojąca musiała być ta sytuacja dla Was obojga, ponieważ przegapiliście dalsze połączenie z Oslo i Wasze plany podróży zostały zakłócone. Chociaż dokładamy wszelkich starań, aby przyloty / odloty odbywały się na czas, zdarzają się sytuacje, w których loty są opóźnione / odwołane z powodu okoliczności niezależnych od nas, jak niestety stało się z QR1352, co było spowodowane przyczynami technicznymi.

    Jak z pewnością docenisz, bezpieczeństwo naszych pasażerów i załogi jest dla nas najważniejsze, a Qatar Airways będzie obsługiwać loty tylko wtedy, gdy będzie to bezpieczne. Chociaż zawsze naszym celem jest zapewnienie naszym klientom pozytywnych, niezapomnianych wrażeń, musimy podkreślić, że nie mogliśmy nic zrobić, aby uniknąć tego opóźnienia.*

    Jak myslisz ?????
    Nie odpuszczac ?????

    Pozdrawiam,
    Ela

    • celwpodrozy

      Witam, w tym przypadku lot był z Dar es Salaam do Doha, a linie Qatar Airways mają siedzibę poza Unią. Niestety odszkodowanie się nie należy. Tableka we wpisie wyjaśnia. Pozdrawiam

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *